Tura de inceput de an – Bradisor

IANUARIE 2014

O tura scurta, facuta in prima zi a anului 2014. Frumos ar fi, si am s-o fac, sa recunosc faptul ca am vrut mai mult decat miscarea sa „simt” ca am inceput anul cu dreptul. Dupa noaptea anilor in care gazda m-a impresionat atat de tare cu sarmalele incat am reusit sa infulec un numar record, dupa toate bunatatile din care m-am infruptat acompaniate in mod evident pentru statura mea ( ;) ) cu tot felul de lichide alese pe spranceana si in fata carora nu m-am facut de rusine, iata-ma-s pe la 10, dupa trei ceasuri de somn, gata sa fac o iesire inaintea trezirii hotarate de gazdele noastre cu cele potroace traditionale.

Imbracat la fel ca si cu doua zile in urma, pe o vreme ce nu promitea nimic bun, am inceput tura cu ceva mai mult decat o jumatate de litru de suc, asigurandu-mi preventiv hidratarea de care in precedenta tura fusesem lipsit si care se vazuse in greutatea cu care am reusit sa elimin toxinele adunate si colorate in caramiziu aprins.

Cum spuneam, vremea nu facea promisiuni aiuritoare, atmosfera fiind inchisa si incetosata. Gandeam o plimbare pana la barajul Bradisor, sus pe coronament, urmata de intrarea pe un inceput de drum de contur al lacului pe malul stang (pe cel drept fiind soseaua).

Drumul porneste intr-o usoara coborare si, in cateva minute depasesc intersectia catre Ciunget, eu mergand in continuare inainte. Din fericire, desi temperatura aerului se invarteste in jurul valorii zero, vantul nu bate. Doar fundul meu protesteaza cu voce stinsa la contactul cu saua, dar nu-l iau in seama.

Curand, dupa nici 4 km ajung in dreptul debusarii galeriei de fuga de la centrala Ciunget, unde opresc putin, inainte de lacul si barajul Malaia:

DSCN3284

Galeria se continua cu un canal de legatura pana in lac

DSCN3286

Drumul este pustiu, iar oamenii inca bagati la somn, dupa petrecerea de azi-noapte. Pornesc usurel la drum in continuare si in fata mea se deschide panorama micului lac de la Malaia, vag invaluit in ceata diminetii

DSCN3288

Imediat ce termin fotografiatul, dupa inca cateva sute de metri observ un drum forestier catre dreapta. Opresc doar ca sa il retin in memoria aparatului:

DSCN3290

DSCN3291

Ma furnica titulatura… „casuta din padure”… si-mi propun o incursiune la intoarcere.

In spatele meu, coada lacului si ceata omniprezenta:

DSCN3293

Senzatia de no mans land este interesanta: nu oameni, nu masini, pana si cainii taceau…

O mica catarare de niciun kilometru lungime ma incalzeste si iata-ma-s sus, langa coronament.

DSCN3296

Construit in scopul uniformizarii debitelor pulsatorii ale centralei Ciunget, este alimentat in proportie de 83% de apele provenite din aceasta centrala, restul de 17% din acumulare fiind alimentata de cursurile de apa din vecinatate. Alimentarea din Ciunget se face prin galeria de debusare prezentata mai sus, avand o lungime de 8300 metri. Frontul de retentie are lungimea de 364 metri, din care in ordine dinspre malul drept spre malul stang: baraj nedeversor cu lungimea de 48 metri si inaltimea de 29.50 m, centrala tip baraj cu un front de 21 m, baraj deversor cu front 22 m si inaltime 31 de metri echipat cu 3 stavile segment la golirile de fund, un timpan si o clapeta la partea superioara si continuat cu un baraj de pamant cu un front de 294 m si inaltimea de 19 metri. Se realizeaza astfel o acumulare de 3.44 milioane mc pe 47 ha. Centrala baraj este echipata cu doua turbine de tip Kaplan la o cadere de 22.5 m si un debit de 90 mc/s, producand in medie 34 GWh/an. Are in continuare un bazin de linistire de 51 m lungime, o conducta de fuga de 107.4 m si un canal de fuga de 602 m pentru revenirea in albia naturala. Inceput in 1973, a fost dat in functiune in 1978.

DSCN3297

DSCN3300

Drumul continua prin localitatea Malaia in care doar un caine isi face timid aparitia. Cu parere de rau ca nu am fotografiat, am observat in fata postului local de politie cateva baterii de artificii puse chiar in poarta, semn de mare respect pentru autoritatile zonei ;)

Privind de langa coronamentul barajului spre aval, observ cateva poduri construite dupa anii ’90, poduri ce rezolva problema accesului localnicilor de pe malul stang al Lotrului, lasati in izolare dupa constructia finalizata in 1978. Au trebuit sa treaca 15 ani ca si acesti oameni sa poata traversa civilizat Lotrul…

DSCN3299

Privindu-l, mi-am adus aminte de oamenii de la Cernavoda si cat au plans la zidurile carmuirii ca sa se construiasca, in zona orasului, podul Sfanta Maria de peste Canal, asigurandu-le astfel o cale de fuga in cazul unui accident nuclear. Iar dupa executia podului, cati s-au batut cu prefabricatu-n piept pentru grozava realizare: nu este o realizare politica ci este doar un drum de fuga ce ar fi trebuit construit inca cu 30 de ani in urma. Dar cui sa-i pese?…

Drumul continua in urcare usoara si ajung la coada lacului Bradisor

DSCN3302

Pe drum, imi face cu ochiul un vechi pod al vechiului drum:

DSCN3305

DSCN3304

DSCN3303

Temperatura este suportabila, iar in departare se zareste coronamentul barajului de la Bradisor

DSCN3306

In departare, pe malul stang, se desluseste constructia temporara a unei pastravarii

DSCN3308

Un ultim urcus si iata-ma-s in vecinatatea barajului de care imi sunt legate multe amintiri din studentie

DSCN3311

raversand coronamentul asfaltat al barajului, simt o jena la roata spate. Ma uit cu atentie si o gasesc miscata si frecand usor in furca. Cel mai probabil, in goana nebuna de alaltaieri am lovit-o si miscat-o. O dau cu fundul in sus si constat slabiciunea QR-ului. O asez si strang bine, oferindu-mi simultan si o pauza de fotat:

DSCN3312

DSCN3313

DSCN3314

DSCN3315

Lucrare inceputa in 1973, barajul si centrala au fost terminate in 1982. Durata mare de executie a fost data de necesitatea schimbarii amplasamentului cavernei centralei, si implicit a intregii lucrari, din cauza calitatii slabe a rocii de fundare. Barajul este din beton, in dublu arc, avand o inaltime de 62.5 m si o lungime la coronament de 225 m. Este ultima treapta a amenajarii Lotrului, lacul fiind intins pe o suprafata de 130 ha, cu un volum de apa de 39 milioane mc adunata de pe o suprafata de 750 kmp. Hidrocentrala Bradisor este echipata cu doua turbine Francis de 57.5 MW, este situata la 330 m in aval de baraj, sub versantul drept la o adancime de 150 metri. Acumularea are triplu rol: regularizare a debitelor de viitura, producerea energiei electrice si alimentarea cu apa a Ramnicului Valcea.

De pe malul stang se deschide un drum de pamant blocat de o bariera. Sar bariera si, dupa ce fac cateva poze, pornesc in explorare:

DSCN3318

In fata, cele doua turnuri gemene echipate cu stavilele ce se deschid pentru ca apa sa poata ajunge intre palele turbinelor:

DSCN3319

Iar in departare podurile soselei de contur:

DSCN3321

Explorarea nu dureaza mult, drumul din pamant oprindu-se dupa 1 km in gardul pastravariei proprietate a Regiei Padurilor.

DSCN3324

O scurta pauza si iau drumul inapoi, nu inainte de a arunca o privire undercover asupra pastravariei

DSCN3326

Acum, drumul de intoarcere insa urca, indreptandu-se pe Lotru inspre amonte. Din fericire, urcusul nu este greu, fiind impanat insa cu mai marile sau mai micile pietre cazute de pe versanti. Imediat ce incep traversarea viaductelor soselei, din stanga mea se aude zgomot si intuiesc caderea unei pietre. Ma uit in stanga si o vad rostogolindu-se, mare cat un pumn, si cazand la un metru in fata bicicletei oprite preventiv. Am noroc de data asta si-mi propun atentie marita.

Intru apoi pe noul pod de la Malaia ca sa privesc la cushmele muntilor incetosati:

DSCN3330

Plec apoi mai departe, dupa ce m-am bucurat de o gura din sucul ce nu apucase sa inghete. Si ajung la intersectia catre „casuta din padure”. Aerul mistic al toponimiei locului m-a facut sa iau drumul din pamant in roata:

DSCN3295

Dupa aproape un kilometru, depasind cateva case darapanate, ajung intr-un „Y”: spre stanga drumul continua sa urce, iar spre dreapta traverseaza un pod plin de o gheata sticloasa. Un indicator imi spune sa continui peste pod. Imi fac curaj si-l trec calare. Drumul continua sa urce inca cateva sute de metri prin padure pana cand se iteste „casuta”: o pensiune cocheta pe care o gasiti si pe internet cu acelasi nume. Cainii din curte incep sa latre si, observand cateva masini in apropiere ca si lipsa miscarii, m-am marginit sa fac doar cateva fotografii de la distanta ca sa nu sperii oaspetii casutei, cel mai probabil aflati la somn dupa petrecerea dintre ani:

DSCN3332

Si drumul pe care am ajuns acolo:

DSCN3334

Si drumul inainte catre cine stie unde…

DSCN3335

In liniste, mi-am incalecat din nou iepsoara si am iesit la drum, continuandu-l. O noua si aproape ultima oprire am facut-o la intersectia spre Ciunget, acolo unde apele Latoritei sau poate Latritei isi unesc destinele cu cele ale Lotrului:

DSCN3336

Am purces apoi mai departe catre casa pe care, insa am depasit-o in goana: imi amintisem ca pe hartile consultate, undeva in zona se facea inceputul Strategicei, cumva catre sud-vest, dar nu nimerisem niciodata intrarea. Asa ca, avand timp la dispozitie, am incepu sa caut drumul. Si, l-am gasit!

DSCN3337

DSCN3339

Va las pe voi sa visati la ea si sa o planuiti in vremea ce va sa vie…

ERATA: in cuprins fac mentiunea existentei unei pastravarii aflate in proprietatea Regiei Padurilor. Informatii ulterioare ma contrazic si tin sa vi le aduc la cunostinta, respectiv in amplasamentul descris mai sus se afla o pepiniera pentru cresterea, dezvoltarea si transferul LOSTRITEI in apele Lotrului si ale afluentilor sai. Construirea barajului Balindru cu rol de capcana de aluviuni, a permis realizarea conditiilor necesare popularii apelor cu acest monument al naturii: curatenie a apei, viteza a apei, limpezime a apei.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s